اقلیم گرم و مرطوب گلخانه محیط مناسبی برای رشد گیاه فراهم می‌کند، لیکن این شرایط، زمینه مناسبی برای گسترش آفات و بیماری‌ها نیز فراهم می‌کند.

آفات اصلی گلخانه شامل حشرات، آراکنیدها (مثل عنکبوت، کنه، هزارپا، صدپا)، نماتدها، جوندگان و حلزون‌ها هستند. از موارد ذکر شده، حشرات و کنه‌ها بیشترین خسارت را به گیاهان وارد می‌کنند. راه ورود این آفات، درب‌های باز گلخانه، محصولات جدید وارد شده به گلخانه و نیز از طریق مجاری تهویه می‌باشد.

حشرات و کنه‌ها

حشرات و کنه‌ها با حمله به سیستم آوندی گیاه، برگ‌ها و ریشه‌ها، در فرایند رشد گیاه دخالت نموده و سرعت رشد و نمو را کاهش می‌دهند. خصوصیت معرف این آفات چگونگی تغذیه آن‌ها از گیاه است که با فرم دهان و نحوه حرکت اجزاء دهان مشخص می‌شود. حشرات جونده مثل ملخ برگ و ریشه را می‌خورند و بافت گیاه آسیب می‌زنند. آفات مکنده، گیاه را سوراخ می‌کنند و شیره گیاه را از آوندها می‌مکند.

آثار خسارت کنه روی گیاه

تشخیص مرحله ویژه چرخه زندگی آفات در تعیین زمان مبارزه بسیار تعیین کننده است. برخی آفات به هنگام بلوغ به گیاه حمله می‌کنند؛ بقیه بصورت لارو یا پوره خسارت‌زا هستند. در طول این فرایند تدریجی، سه مرحله تخم، لارو، پوره و بالغ را آفت پشت سر می‌گذارد. حشره در مرحله پوره چندین بار پوست می‌اندازد تا به بلوغ برسد.

کنه‌ها بسیار ریز هستند کمتر از 0.5 میلیمتر. کنه تارعنکبوتی بسیار در گلخانه شایع است که تار روی گیاهان ایجاد می‌کند. علائم بصورت لکه‌های کوچک زردرنگ با هاله برنزه و پیچیدن برگ به سمت بالا می‌باشد. کنترل کنه بسیار مشکل است زیرا با انواع دما و رطوبت سازگاری می‌یابد.

کنه تارعنکبوتی

شته‌ها 

شته‌ها آفات معمول گلخانه هستند. شته سبز هلو شایع‌ترین نوع شته است که نه تنها به برگ‌ها آسیب می‌زند بلکه همچنین باعث شیوع بیماری‌های باکتریایی و ویروسی نیز می‌شود. حشرات بالغ به طول 1 تا 3 میلیمتر هستند. این آفت از شیره گیاه می‌مکد و باعث کوتاه شدن و پیچ خوردن شاخه‌های جدید می‌گردد. لکه‌های زرد کوچک روی شاخ و برگ ظاهر می‌شوند و ماده قندی چسبنده‌ای روی سطح برگ‌های جدید را می‌پوشاند که پس از مدتی لکه‌های سیاه رنگ دوده مانندی ایجاد می‌کند. چون حشره ماده 100 نتاج در سه روز تولید می‌کنند، شته‌ها تهدید همیشگی برای گیاهان زینتی و سبزی‌ها هستند.

آثار خسارت شته روی گیاه

مگس‌ها

مگس قارچ در مرحله لارو به گیاه آسیب می‌زند. لارو 6 میلیمتری که در خاک زندگی می‌کند، ریشه‌های مویین و طوقه پیاز یا گیاه را می‌جوند. خسارت در نهال بصورت کوتاه ماندن گیاه، رشد ضعیف، برگ‌های پژمرده و پلاسیده و شاخ و برگ زرد نمایان می‌شود. حشره بالغ ماده در طول دوره 10 روزه زندگیش 300 تخم می‌گذارد که در خاک مرطوب و حاصلخیز محفوظ می‌مانند.

مگس سیاه

شپشک‌ها

شپشک آردآلود بالغ به طول 3 تا 4 میلیمتر از شیره گیاه تغذیه می‌کند که منجر به کاهش رشد گیاه و ظاهر زردرنگ و دفرمه شدن شاخ و برگ و ریزش برگ‌ها می‌گردد. شپشک آردآلود در زاویه دمبرگ و زیر برگ تخم می‌گذارد و وقتی که خوشه تخم رشد می‌کند، شبیه توپ پنبه‌ای می‌شود.

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

آفات دیگر که دهان مکنده دارند، حشرات سپردار هستند که بالغ آن‌ها به طول 8 میلیمتر است. زمانیکه گیاه مورد حمله این حشرات قرار می‌گیرد علائم شامل ضعیف شدن گیاه، کاهش رشد و زرد شدن برگ‌هاست.

سپردار

تریپس

هنگامی که هوای بیرون گرم است، ممکن است تعداد زیادی تریپس جمع شده و در اولین فرصت وارد گلخانه شوند. حشرات بالغ تنها 1 میلیمتر هستند که سطح برگ و گلبرگ را خراش می‌دهند و شیره گیاه بیرون زده را می‌نوشند. نوک گیاه، برگ‌ها و گل‌های جدید تغییر شکل می‌دهند، گلبرگ‌ها نواری و قهوه‌ای می‌شوند و به تدریج برگ‌ها  گل‌ها ریزش می‌کنند. وقتیکه تریپس حمله می‌کند می‌تواند بیماری‌های ویروسی را بین گیاهان شیوع دهد.

خسارت تریپس روی گیاه

مگس سفید 

حشره بالغ مگس سفید به طول 2 میلیمتر از شیره گیاه می‌مکد و آثار خسارت آن بصورت لکه‌های زرد کوچک روی شاخ و برگ نمایان می‌شود. این حشره می‌تواند بیماری‌ها را در گلخانه پخش نماید.

راه‌های مبارزه با آفات گلخانه‌ای را در پست‌های بعد دنبال کنید.

منبع:

Patricia DeFacio, Lynn Pickerel, Susan M. Rhyne, Greenhouse Operation and Management,Instructional Materials Laboratory University of Missouri-Columbia

:جهت مشاوره احداث گلخانه و مبارزه با آفات آن با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید

02188222004-5

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *