نهال ریشه لخت یا گلدانی؟
مهر یا آبان (اگر خیلی سرد نباشد) زمان کاشت نهال میوه ریشه لخت است زیرا در حالت خفته قرار دارد. نهال‌ ریشه برهنه، نهال کشت شده در زمین است که در ماه مهر از زمین بیرون آورده شده است و تا زمانی که ریشه آن مرطوب باقی بماند، می توان با خیال راحت بسته بندی و حمل شود. نهال ریشه لخت بسیار ارزان‌تر از نهال‌ گلدانی است زیرا شما هزینه گلدان یا کمپوست را نمی‌پردازید و به دلیل اینکه حجمی کمتری دارد، حمل و نقل آن نیز ارزان‌تر است.

دلیل دیگر ارجحیت نهال ریشه لخت این است که آن‌ها معمولاً دارای یک سیستم ریشه بزرگتر و بهتر از نهال گلدانی هستند. این مسأله مهم است زیرا ریشه هایی که در گلدان شروع به مارپیچ شدن کرده‌اند تمایل دارند که در هنگام کاشت این عادت را ادامه دهند. این موضوع بیشتر مربوط به میوه های درختان بزرگتر مانند سیب ، گلابی و آلو است و دلیل عمده ای برای بازده ضعیف حتی در درختان بالغ است. درختانی که دارای سیستم ریشه ای محدود هستند در فصل بهار در مرحله گلدهی و بستن میوه به خوبی عمل می‌کنند اما میوه ها بعداً در فصل رشد، از نمو خوبی برخوردار نبوده و ریزش خواهند نمود. یک درخت برای متورم شدن و رسیدن میوه به آب زیادی نیاز دارد در زمانی که رطوبت خاک در فصل رشد کم است. سیستم ریشه‌ای محدود که ناشی از کمبود فضا برای رشد آن می‌باشد نسبتاً کوچک ترسیم می شود ، به سادگی نمی‌تواند رشد خود را بازیابد.

کاشت نهال ریشه لخت

میوه‌های ریز 
بیشتر میوه‌های ریز به استثنای بلوبری کم و بیش نیاز خاکی یکسانی دارند و یک خاک غنی و حاصلخیز را می‌پسندند. معمولاً توصیه می شود یک ماه قبل از کاشت خاک خود را آماده کنید. به خاطر داشته باشید که میوه شما حداقل 10 سال در همان مکان باقی خواهد ماند، بنابراین آماده سازی مناسب خاک مهم است.

هرگونه علف هرز با ریشه‌های عمیق را از بین ببرید و با مقدار زیادی کود دامی کاملا پوسیده یا کمپوست باغ، خاک را تغذیه کنید. اگر خاک رسی سنگین است، خاک کل بستر را به عمق 10 تا 12 سانتیمتر بشکنید و کمپوست و کود را در آن مخلوط نمایید. از تغذیه خاک فقط در محل و اطراف چاله کاشت خودداری کنید زیرا ریشه ها تمایل به ترک این چاله کوچک دارند. شما می خواهید ریشه‌ها را تشویق کنید تا در یک منطقه وسیع گسترش پیدا کنند که باعث افزایش جذب آب و مواد مغذی توسط گیاه می‌شود.

تمام نهال‌ها را در همان عمقی که قبلا کشت شده است، بکارید. اگر نهال گلدانی باشد که سطح کمپوست در گلدان است، اگر ریشه لخت باشد، تغییر رنگ مشخصی از تیره به روشن روی ساقه مشاهده خواهید کرد. اگر نهال شما گلدانی است، به آرامی ریشه ها را از شکل گلدانی خود خارج کنید و آنها را به کشف خاک اطراف تشویق کنید. ریشه  لخت‌ها هم به همین روش کاشته می‌شوند، در هر دو مورد چاله باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا ریشه‌ها به راحتی پخش شوند.

هنگام پر کردن چاله کاشت از کمپوست یا کود دامی پوسیده فقط در نواحی اطراف ریشه استفاده کنید. به ساقه لرزش ملایم و بالا و پایین دهید تا کمپوست در اطراف ریشه‌ها قرار گیرد و حفره‌های بزرگ هوا پر شوند. بقیه چاله را با مخلوط 60/40 خاک و کمپوست و یک مشت پودر استخوان (پودر استخوان به طور طبیعی حاوی فسفر فراوان است که برای رشد ریشه سالم بسیار مناسب است) یا کود حاوی فسفر مخلوط شده در آن پر می کنم. از وسوسه آمیختن کود دامی بیشتر یا کودهای دیگر در مخلوط خاکی که با آن چاله را پر می‌کنید اجتناب نمایید دیگر یا سایر گیاهان در مخلوط پر به دلایلی که در بالا ذکر شد ریشه انشعاب نخواهد یافت.

چاله را تا نیمه پر کنید و با لبه شن‌کش یا لگد ملایم آن را فشرده سازید. در تمام موارد از بیش از حد فشرده‌سازی خاک با لگدهای سنگین پرهیز نمایید. باقیمانده چاله را با همین روش پر کنید. در آب و هوای خشک ، ایجاد حلقه ای از خاک بالا آمده در اطراف نهال که پس از آبیاری، آب را در بالای منطقه ریشه نگه می دارد، مفید خواهد بود.

درخت میوه

درخت میوه با همان ملاحظات مانند میوه ریز کاشته می شود اما مراقبت از درختان هنگام کاشت از اهمیت بیشتری برخوردار است. کاشت ضعیف، در تمام طول عمر درخت بر آن تأثیر می گذارد و می تواند مسئول میوه‌دهی ضعیف (یا عدم میوه‌دهی)، رشد آهسته و حتی مرگ درخت باشد. درخت بد کاشته شده، معمولا در چند سال اول شکوفا می‌شود و حتی میوه خوبی نیز می‌دهد، اما به محض اینکه خواسته های درخت از ظرفیت ریشه ها بالاتر رود، رو به زوال خواهد رفت.

چاله کاشت

معمولا عمق و قطر چاله کاشت به قدر کافی مناسب حفر نمی‌شود. برای یک نهال گلدانی، چاله باید 3 برابر عرض نهال و کمی عمیق تر از عمق گلدانی باشد که نهال در آن قرار دارد. برای نهال ریشه لخت، قطر چاله باید بیش از دو برابر طول طولانی ترین ریشه باشد. همچنین ایده خوبی است که خاک را در قسمت زیرین و دو طرف سوراخ با یک چنگک شل کنید تا ریشه ها راحت تر بتوانند نفوذ کنند. سست شدن خاک مخصوصاً در صورتی مهم است که باغ شما دارای خاک رسی سنگین باشد زیرا ریشه ها به همان روشی که در اطراف دیواره گلدان رشد می‌کنند در کناره‌های چاله رسی صاف نیز رشد خواهند کرد.

رابط درخت

از یک قیم برای نهال تازه کاشته شده استفاده کنید. قیم را باید در 30 سانتی متر پایین‌تر از کف چاله فرو برد و قسمت بالای قیم درست زیر سطح مجموعه اول شاخه ها هدایت شود. بهتر است قیم را قبل از قرار دادن نهال در چاله قرار دهید تا ازفرو رفتن آن در ریشه های درخت تازه کاشته شده خودداری شود. برای همه نهال‌ها از قیم موقتی استفاده کنید که می توانید پس از یک یا دو سال آن‌ها را حذف کنید. برای حذف قیم بهتر است آن را از سطح خاک برش بزنید و برای بیرون کشیدن آن تلاش نکنید. درختانی که روی پایه‌های پاکوتاه هستند یا درختانی که به صورت کوردون تربیت می شوند نیاز به قیم دائمی دارند.
برای نهال‌های ریشه لخت و گلدانی، 2-3 ساعت قبل از کاشت ، ریشه ها را خیس کنید. خیساندن کمک می کند تا ریشه‌ها از حالت گلدانی شکل خارج شوند.

اطراف ریشه‌ها را با همان روش و مخلوط کاشت همانطور که برای میوه های ریز در بالا ذکر شد، پر کنید. سعی کنید ریشه‌های موجود در چاله کاشت را در همان جهت و سطحی که در ابتدا قرار داشتند ترتیب دهید. به یاد داشته باشید که بیشتر ریشه های درخت درست در زیر سطح خاک (جایی که اکسیژن وجود دارد) رشد می کنند، بنابراین از فشار ریشه ها به عمق بیشتری نسبت به سطح طبیعی آنها جلوگیری کنید.
اگر ریشه ها از قبل خیس شده باشند، لازم نیست گیاهان ریشه لخت را به سختی پس از محکم شدن آبیاری کنید. آب بیش از حد اکسیژن را بیرون می کشد و ریشه زایی درخت را دشوارتر می کند. همانطور که درختان ریشه لخت در اواخر پاییز یا زمستان کاشته می شوند، میزان رطوبت در خاک باید کافی باشد. اگر در تابستان، نهال کاشته می‌شود، مهم است که تا زمان استقرار نهال در زمین، به طور منظم آبیاری شوند.

مراقبت های بعدی

اطراف نهال را عاری از علفهای هرز نگه دارید. استفاده از مالچ بهترین روش است، به خصوص اگر خاک مناسبی ندارید زیرا مالچ منطقه اطراف ریشه‌ها را نیز تغذیه می کند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که هرچه مالچ‌دهی در منطقه عریض‌تری از تنه نهال صورت گیرد، درخت بهتر عمل خواهد کرد. دایره‌ای به قطر 1 متر در اطراف تنه را عاری از علفهای هرز نگه دارید اما در صورت تمایل می توانید این دایره را وسیع‌تر نیز در نظر بگیرید. بهتر است از مالچ با عمق کم و کج بیل زدن برای حذف علف‌های هرز استفاده کنید و نه یک مالچ عمیق که ریشه ها را به طور غیر طبیعی عمیق سازد.

حذف گل‌ها

در سال اول، گل‌ها (یا میوه‌های نارس را اگر گل‌ها را حذف نکرده‌اید) حذف نمایید، این عمل عملکرد سال‌های بعد درخت را بسیار افزایش خواهد داد. میوه‌دهی استرس زیادی برای نهال ایجاد می کند، به‌خصوص هنگامی که نهال سعی در ریکاوری ریشه پس از کاشت دارد. جلوگیری از باردهی درخت به آن اجازه می دهد تا تعادل ریشه / شاخساره را جبران کند و درخت قوی‌تر و بارورتری را پایه‌گذاری نماید.

منبع: www.quickcrop.ie

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره علمی احداث باغ مدرن با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید:

021-88222004-5

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *