نشاء

تولید نشاء گلخانه‌ای، روش معمول و بسیار توسعه یافته جهت تولید نشاء سبزیجات بسیار با کیفیت به شمار می‌رود. لیکن شرایط مرطوب و گرم داخل گلخانه، محیط ایده‌آلی برای توسعه اکثر بیماری‌ها ایجاد می‌کند. روش‌های مدیریت بیماری مثل استفاده از بذر عاری از بیماری و اجتناب از کوددهی و آبیاری بیش از حد می‌باشند.
رعایت بهداشت گلخانه، امری حیاتی برای کنترل بیماری در نشاء گلخانه‌ای است، زیرا تعداد معدودی ترکیبات قارچکش و باکتری‌کش برای استفاده گلخانه‌ای وجود دارند. کار را با استفاده از آب تمیز، سینی‌های تمیز و مخلوط خاک استریل آغاز نمایید. ضدعفونی گلخانه و سینی‌ها امری ضروری است. ضدعفونی‌کننده‌های معمول برای استفاده در گلخانه، موادی هستند که حاوی هیپوکلریت سدیم (5.25 درصد، 1:9رقیق شده)، فرمالین (37 درصد، 1:18 رقیق شده)، مواد حاوی فنل (مثل لیزول) و ترکیبات حاوی آمونیوم می‌باشند. هریک از این ترکیبات قوت و ضعف خود را دارند، بنابراین ماده‌ای را استفاده کنید که برای مورد شما بیشترین کاربرد را داشته باشد. می‌توانید برای از بین بردن دامنه وسیعی از پاتوژن‌های موجود، ترکیبی از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. از بین بردن نشاءهای آلوده و ضدعفونی نمودن گلخانه، پس از مشاهده یک نوع بیماری، جهت جلوگیری از آلودگی سایر گیاهچه‌ها امری ضروری است.
کاهش رطوبت گلخانه، گزینه موثری جهت مدیریت بیماری است. اغلب بیماری‌های قارچی و باکتریایی در شرایط مرطوب ظهور می‌یابند. برای پایین نگهداشتن رطوبت در گلخانه می‌توان دریچه‌های دارای توری ضد حشره را باز و برای خروج هوای مرطوب از فن استفاده نمود.
هنگام مشاهده بیماری، اولین اقدام استفاده از قارچ‌کش‌ و یا باکتری‌کش‌ جهت متوقف نمودن روند توسعه بیماری است. ترکیبات حاوی مس و آنتی‌بیوتیک‌ها برای مدیریت بیماری‌های باکتریایی درون گلخانه استفاده می‌شوند.
عدم استفاده از سیستم آبیاری از بالا، رطوبت روی اندام‌های هوایی گیاهچه‌ها را که مناسب رشد عوامل بیماریزاست، کاهش می‌دهد. اما در هر صورت بازهم رطوبت اغلب در گلخانه بالاست که فضای مناسبتری نسبت به بیرون برای پاتوژن‌ها فراهم می‌کند. استفاده از فن‌های افقی جریان هوا کمک شایانی به کاهش رطوبت هوا می‌نماید.
در سیستم‌های آبیاری شناور نیز، عوامل بیماریزا به سهولت از طریق آب آبیاری منتقل می‌شوند که معمولا تاکید می‌شود ابزار و آب آبیاری از لحاظ آلودگی مورد بررسی قرار گیرند و درصورت وجود عوامل بیماریزا اقدامات مقتضی صورت گیرد. از محلول‌های ضدعفونی کننده تجاری مخصوص گلخانه مثل گرین شید (محلول ان-آلکیل دی متیل بنزیل آمونیوم کلراید)، زروتول (محلول دی اکسید هیدروژن) و یا وایتکس برای تمیز کردن ابزار و امکانات موجود در گلخانه استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت بیماریهای گلخانه‌ای با ما تماس بگیرید:

02188222004-5

 ادامه مقاله را در پست‌های بعدی دنبال کنید.

منبع:

George E. Boyhan and Darbie M. Granberry, Commercial Production of Vegetable Transplants, Extension Horticulturists

مترجم: دکتر ملیحه افتخاری (واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان نهال گستر رویان)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *