همایش نهالستان

مصطفی مصطفوی، رئیس مؤسسه تحقیقات باغبانی، درباره برگزاری سمینار تخصصی مباحث نوین در احداث و مدیریت نهالستان گفت: این‌گونه سمینارها باید از سوی معاونت‌های مؤسسات تحقیقاتی برگزار شود؛ این در حالی است که در ایران توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود؛ برگزاری این سمینارها لازم است، چراکه آخرین روش‌ها و اطلاعات در اختیار تولیدکننده‌های نهال قرار می‌گیرد و

باعث فراهم شدن فرصت‌های مطلوب می‌شود‌. وی به ظرفیت میوه کشور برای
صادرات اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت تولید میوه در ایران به میزانی است که با مدیریت صحیح و استفاده از شیوه‌های نوین می‌توان بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار در سال محصولات باغی را صادر کرد؛ در کشور بیش از ۵۰ میلیون تن نهال و ۱۰۰ میلیون تن میوه و سبزی تولید می‌شود؛ مثلاً در یک هکتار باغ با کشت متراکم می‌توان یک خانواده هفت‌نفره را تأمین معاش کرد؛ بنابراین این موضوع باید جدی گرفته شود‌. امین یداللهی، مدیرعامل شرکت نهال گستر رویان، نیز با درباره فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: شرکت نهال‌گستر رویان از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده که هدف آن تولید نهال‌های اصلاح شده است و این موضوع محور اصلی این همایش است‌. وی ادامه داد: تولید نهال اصلاح شده از کارهای زیرساختی ازجمله راه‌سازی، سدسازی و ساخت فرودگاه است که در اکثر کشورهای دنیا توسط دولت انجام می‌شود؛ اما در ایران توسط بخش خصوصی انجام می‌شود‌.

یداللهی خاطرنشان کرد: در شرکت نهال‌گستر رویان، گیاهان سالم، عاری از ویروس و دارای شناسنامه را تولید می‌کنیم و هدف بالا بردن تولیدات، صرفه­‌جویی در مصرف آب و بازارپسند بودن میوه نهایی به‌ویژه برای صادرات است‌. مدیرعامل شرکت نهال‌گستر رویان درباره پتانسیل­‌های صادرات کشور اظهار کرد: ایران به‌دلیل اقلیم چهار فصل پتانسیل‌های بالایی نسبت به کشورهای همسایه درباره تولید و صادرات میوه دارد؛ مزیت نسبی کشاورزی ما کم‌تر از نفت نیست و پیش‌بینی می‌کنیم که با توجه به برنامه‌هایی که در نظر داریم ارزآوری کشاورزی را با ارزآوری نفت برابر کنیم که این امر نیازمند حمایت دولت است‌.

همایش نهالستان

عباس یداللهی مدیر تحقیق و توسعه شرکت نهال‌گستر رویان نیز درباره بهبود وضعیت نهال در کشور گفت: پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود وضعیت نهال یک دبیرخانه دائمی نهال در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شود‌. وی عنوان کرد: ما در زمینه تولید نهال و بذر وابسته‌ایم و چون نهال‌های خوبی در کشور تولید نمی‌شود وضعیت باغبانی مطلوبی هم نداریم‌. مدیرعامل شرکت نهال‌گستر رویان درباره حمایت‌های مورد نیاز این بخش نیز افزود: در حال حاضر صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی به‌عنوان تنها نهاد مالی تخصصی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی حمایت می‌کند که موجب رشد تولید محصولات دانش‌بنیان ازجمله پایه‌های رویشی نهال در کشور شده است‌.
وی عنوان کرد: برنامه جدیدی با پشتیبانی صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی در درست اجرا داریم که در آن مقرر شده صندوق با استفاده از توان و ظرفیت خود علاوه‌بر انجام حمایت‌های مالی، نسبت به ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان و فناورانه بخش کشاورزی اقدام کند و این عامل پشتوانه محکمی برای شرکت‌های تولید‌کننده است‌.

نهالستان

یداللهی افزود: در گذشته صادرکننده میوه‌هایی بودیم که اکنون واردکننده آن هستیم که شایسته کشور نیست؛ بنابراین ایجاد یک دبیرخانه یا قطب تولید نهال توسط بخش خصوصی امری ضروری است؛ آمادگی داریم که یک مرکز تحقیقات نهال خصوصی ایجاد کنیم و متولی آن نیز باشیم‌. در این خصوص از مسئولان هم انتظار داریم که اگر کمکی در این حوزه نمی‌کنند حداقل در همایش‌ها حضور داشته باشند و آگاه شدن از آخرین دستاوردهای علمی را جزو امور حاشیه‌ای ندانند‌. مدیرعامل شرکت نهال‌گستر رویان درباره تجاری­‌سازی نهال­‌های تولیدی گفت: تجاری‌سازی یافته‌ها با حمایت‌های صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری و تلاش شبانه‌روزی فارغالتحصیلان و نخبگان کشور در حال انجام است و برنامه ما نیز صادرات است‌. وی در رابطه با تولید نهال افزود: ما سال اول به تولید ۳۰۰ هزار نهال، سال دوم ۶۰۰ هزار نهال، سال سوم ۹۰۰ هزار و امسال به ۵/۱ میلیون نهال رسیده‌ایم و در سال آینده نزدیک به سه‌میلیون نهال پایه تولید خواهیم کرد که با این حساب علاوه‌بر تأمین بازار داخلی آمادگی برای صادرات را نیز داریم تا این زنجیره را باهم در قالب عمل اجرا کنیم نه در قالب حرف‌. این کارآفرین نمونه درباره دوره دوم این سمینار در سال آینده گفت: در نظر داریم دوره دوم همایش را به‌صورت ملی برگزار کنیم و اگر ارگان‌های مربوطه قصد مشارکت در برگزاری این همایش را دارند، استقبال می‌کنیم‌. این سمینار همچنین در قالب لوح فشرده و کتاب تدوین و تولید می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر و نحوه تهیه آن با دفتر شرکت نهال گستر رویان تماس بگیرند‌. براساس این گزارش، سمینار تخصصی مباحث نوین در احداث و مدیریت نهالستان با حضور علاقه‌مندان به حوزه نهال‌کاری و مدیریت نهالستان در سالن شهید مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی استان البرز برگزار شد‌. در این سمینار همچنین عبدالرضا کاوند، معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی؛ علی ایمانی، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات باغبانی کشور؛ عباس یداللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس و کارآفرین برتر کشور؛ مسعود نادرپور، مدیر بخش تحقیقات فناوری و بهبود کیفیت نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و حمید عبداللهی، عضو هیئت علمی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری،حضور داشتند‌.

منبع: سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازروزنامه سبزینه،

تاریخ انتشار: ۱۱دی۱۳۹۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *