آماده سازی باغ برای زمستان

برای زنده ماندن در دمای زیر صفر در طول زمستان، درختان باید به سرعت مقاومت لازم را در پاییز بدست آورند و تا زمان افزایش دما در بهار، آن را حفظ کنند. درختان به تدریج چون در معرض سرما قرار می‌گیرند مقاومت به سرما را بدست می‌آورند و سرانجام در اوایل زمستان کاملاً مقاوم می‌شوند. این روند در جوانه‌ها و شاخه‌های جوان شروع می‌شود و به سمت اندام‌های بزرگ تر پیش می‌رود. تنه آخرین قسمت درخت است که مقاومت به دست می‌آورد و احتمالاً در اثر یخ‌زدگی زودرس آسیب می‌بیند. عدم مقاومت قبل از هوای سرد باعث آسیب‌دیدگی در زمستان می‌شود. بیشتر اوقات، هوای گرم در زمستان با مقاومت تداخل دارد و درختان را در معرض آسیب زمستان در ماه های اسفند و فروردین قرار می‌دهد. این نوع از آسیب‌های زمستانی باعث صدمه جزئی در برخی از درختان میوه می‌شود، اما می‌تواند تقریباً هر ده سال یکبار شدید یابد.

شیوه‌های مناسب کشت، مقاوم‌سازی را تسریع می‌کنند و احتمال خسارت ناشی از سرمای پاییز را کاهش می‌دهد.

  • میوه‌دهی بیش از حد، روند مقاوم شدن درخت را به تأخیر می‌اندازد. میوه سیب، گلابی، آلو و هلو را باید در اوایل تابستان تنک کنید تا درخت تعداد زیادی میوه نداشته باشد.
  • علاوه بر این، میوه هنگام برداشت به جای اینکه روی درخت باقی بماند، باید برداشت شود.
  • کود بیش از حد نیتروژن، به ویژه در تابستان، رشد شاخه‌ها را تحریک می‌کند و مقاوم شدن آن را به تأخیر می‌اندازد.
  • با تنک کردن و برداشت میوه و با محدود کردن مقدار کود، شروع به موقع مقاوم‌سازی زمستان را برمی‌انگیزد.

شیوه‌های مناسب کشت، میزان مقاومت در اواسط زمستان را افزایش می‌دهد. مراقبت خوب از درخت میزان انرژی ذخیره شده در درخت را افزایش می دهد که در فصل بهار برای رشد شاخه های جدید و جایگزینی بافت‌هایی که در اثر آسیب زمستان از بین رفته‌اند ، استفاده می‌شود.

  • آبیاری بیش از حد که برای ریشه بسیار تنش‌زاست، سطح مقاومتی را که درخت می‌تواند به دست آورد، محدود می‌کند. درختان میوه نسبت به رطوبت بیش از حد خاک حساس‌تر از خشکسالی هستند.
  • بیماری‌هایی که به شاخ و برگ حمله می کنند، مانند اسکب سیب و پیچیدگی برگ هلو، مقاومت به زمستان را به دلیل تنش وارد شده بر درخت کاهش می دهند. پیشگیری از بیماری گام مهمی در آماده‌سازی درختان برای زمستان است.
  • هرس در زمان مناسب سال همچنین بقای درخت در زمستان را تقویت می کند. هرس نیز کمی باعث از بین رفتن مقاومت درخت می شود، بنابراین درختان باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار، پس از گذشت احتمال سرمای شدید، هرس شوند. درختان حساس مانند هلو و درختان جوان‌تر از سه سال باید در اوایل بهار به جای زمستان هرس شوند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه احداث و نگهداری باغ مدرن با ما تماس بگیرید:

021-88222004-5

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *