کود آلی

از عمده دلایلی که باید از کودهای آلی پوسانده استفاده نمود این است که عموماً کودهای آلی در حالت عادی علاوه بر مواد مغذی برای گیاه دارای علف‌های هرز، اسپور بیماریهای باکتریایی، لارو و تخم حشرات نیز می‌‌باشند، به علاوه آنچه در کود آلی برای گیاه قابل جذب هست در اولین آب معمولاً در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و مابقی مواد آلی بایستی ابتدا توسط میکروارگانیسمها تبدیل به ماده معدنی یونی قابل جذب برای گیاه شوند و سپس گیاه قادر هست از آنها استفاده کند.

طبق تحقیقاتی مشخص شده است که گاها در یک تن کود گاوی بیش از 80 هزار بذر علف هرز وجود دارد حال در نظر بگیرید که با دادن یک تن کود گاوی نپوسیده به خاک چه مقدار بذر علف به خاک اضافه کرده‌ایم! و اگر فقط 1% این بذرها سبز شوند خود تبدیل به یک مشکل خواهند شد.

یکی از راه‌کارهای ساده برای خلاص شدن از شر بذر علف‌های هرز و تخم حشرات موجود در کودهای دامی دپو کردن آن‌هاست در این حالت با گذشت زمان و نور آفتاب و عوامل دیگر مقداری از این مشکلات مرتفع می‌‌‌شود اما راه‌کار دپو کردن راه‌کاری منسوخ شده است…

با توجه به موارد فوق بهترین راه برای دادن کودهای دامی و آلی به خاک پوساندن یا به اصطلاح علمی‌تر کمپوست کردن آن‌هاست به عنوان یکی از راه‌های کمپوست کردن می‌توان به روش‌های هوازی، بی‌هوازی و استفاده از کرمهای خاکی اشاره کرد ..

یکی دیگر از بهترین راه‌های کمپوست سازی استفاده از میکروارگانیسم‌های موثر است که به نام علمی Effective Microorganisms یا همان “EM” شناخته می‌شوند.

کمپوست کردن کودهای آلی به وسیله میکروارگانیسم‌های موثر باعث می‌شود کودی عاری از علف هرز، تخم حشرات و بیماری‌ها داشته باشیم همچنین هزینه آن از روش‌هایی مانند ورمی کمپوست بسیار پایین‌تر است و برای اکثریت کشاورزان به سادگی قابلیت اجرا دارد…

یکی دیگر از دلایل مهم کمپوست کردن کودهای آلی دامی جلوگیری از هدر رفت نیتروژن (ازت) هست قسمت زیادی از ازت موجود در کودهای دامی به صورت گاز از آن خارج می‌شود اما با کمپوست کردن جلوی این امر گرفته می‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید:

021-88222004-5

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *