سرمازدگی و ارتباط آن با عملکرد محصول بادام

بادام

حساس ترین مرحله به سرمازدگی زمان تلقیح گل ها و ایجاد میوه است که آستانه تحمل در این زمان تنها تا 2- درجه سانتی گراد می باشد. باتوجه به اینکه درخت بادام زمانی که میانگین دمای روزانه به بالای 5 درجه سانتی گراد برسد فعالیت خود را شروع می کند و برای باز شدن شکوفه بسته 100 درجه – روز نیاز دارد. به طور طبیعی برای باز شدن شکوفه در اوایل فروردین ماه این رقم بایستی به 140 درجه – روز برسد که این امر موجب می شود که محصول از سرماهای اوایل فروردین در امان بماند اما اگر در طول زمستان دما گرم باشد موجب باز شدن زودتر از موعد شکوفه های بادام می گردد.

سرمای دیررس بهاره در بسیاری از سال ها موجب نابودی صد در صد محصول گردیده و خسارات جبران ناپذیری را به جامعه کشاورزان وارد ساخته است. مطابق بررسی های به عمل آمده چنین سرماهایی که متأثر از دمای زمستان می باشد از نیمه اسفند ماه تا اوایل خرداد ماه با وابستگی مستقیم از میانگین دمای روزانه تکرار می گردد و بسته به مرحله فنولوژی گیاه، شدت سرما و زمان ماندگاری سرما موجب خسارت می گردد. به طوری که درختان در مرحله خواب زمستانی دمای 24- درجه سانتی گراد را تحمل می کنند و با باز شدن شکوفه ها میزان تحمل گیاه تا 4/5- درجه سانتی گراد به شرط ماندگاری کمتر از 30 دقیقه می باشد.

بادام بومی غرب آسیا بوده و در مناطق گرم تر جنوب اروپا سازگار می باشد. بادام مقاومت کمتری نسبت به سرما دارد همچنین بادام در بهار زودتر گل می دهد و لذا در معرض امراض گوناگون قرار می گیرد که با دوره خنک و مرطوب گلدهی همراه بوده و ممکن است تشکیل میوه را کاهش دهد. بادام از مرحله تمام گل تا رسیدن میوه 6 الی 8 ماه زمان نیاز دارد. رشد بادام از اواخر اسفند شروع و تا اواسط آبان ماه به طول می انجامد.

بادام مهمترین گونه تجاری هسته دار به خاطر میوه با هسته خوراکی اش به شمار می رود. نواحی پرورش آن بین 30 و 40 درجه شمال و جنوب جغرافیایی می باشد. متأسفانه شرایط آب و هوایی در اکثر سال ها سبب بروز سرمای دیررس بهاره می گردد و بنابراین از مهمترین مشکلات در کشت و کار بادام می توان زود گل کردن درخت بادام و سرمازدگی آن به وسیله سرمای دیررس بهاره اشاره نمود. به طوری که در سال هایی که سرمای دیررس بهاره اتفاق می افتد خسارت عمده به محصول بادام حتی تا 100% وارد می گردد.

مراحل مختلف رشد بادام شامل:

1- جوانه زدن

2- باز شدن جوانه گل

3- تلقیح و ریزش گلبرگ ها

4-رشد میوه

5- سفت شدن میان بر

6- سفت شدن فنر درون بر

7- باز شدن فرابر

درمراحل فوق این گیاه به حرارت های مختلف نیاز دارد که تا 4 مرحله با بروز سرمای دیررس بهاره مواجه می شود. خسارت سرمازدگی تا این مرحله می تواند با توجه به اینکه گل های بادام زود باز می شود موجب خسارت گردد.

برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی در بادام بهتر است از ارقام اصلاح شده و دیر گل بادام استفاده نمود.

جهت ثبت سفارش ارقام اصلاح شده درختان میوه با شماره های زیر در ارتباط باشید:

09399994642

02188222005

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *