پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه و طوقه در مزارع و باغ‌های میوه‌های دانه‌دار، هسته‌دار و خشکباری مخصوصا پسته، گردو و بادام شیوع دارد و سالانه خسارت هنگفتی به آن‌ها وارد می‌سازد.

پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه با عفونت ریشه‌های مویین شروع می‌شود که باعث مرگ ریشه‌های جذب کننده مواد غذایی می‌گردد. این بیماری سپس به سمت ریشه‌های اصلی و سیستم آوندی گیاه گسترش می‌یابد که موجب پژمردگی گیاه می‌گردد. احتمال آسیب بخشی از ریشه‌های گیاه و سالم ماندن باقی ریشه‌ها وجود دارد که در این حالت یک یا تعدادی از شاخه‌های گیاه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و باقی آن‌ها سالم به نظر می‌رسند.

علائم روی اندام‌های هوایی شامل ضعف عمومی و کم برگ شدن درختان و پدیدار شدن زردی خفیف در برگ‌ها هستند. پوست طوقه و گاهی بخشی از بن تنه ترک می‌خورد و بافت زیر پوست بن تنه در محل شانکر به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می‌آید. ریشه‌های اصلی و فرعی تیره رنگ می‌شوند و بعدا بر اثر فعالیت دیگر میکرو ارگانیسم‌ها به رنگ سیاه در می آیند درخت‌های بیمار ممکن است خشک شوند .

مبارزه :

اقداماتی را که در کنترل بیماری موثرند می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

1. به حداقل رساندن مدت اشباع آبی خاک باغ، به ویژه درقسمت نزدیک به سیستم ریشه.

2. احداث باغ د ر زمین‌هایی بدون زه آب و نیز زهکشی و تهویه ی خاک‌های زه آب دار و مرطوب باغ‌های احداث شده .

3. کاشت درختان روی خاک پشته‌های کم ارتفاع به گونه ای که هنگام آبیاری،آب،اطراف تنه و طوقه‌ی درختان را فرا نگیرد.

4. استفاده از پایه‌های متحمل در درخت‌های پیوندی.

5. استفاده از قارچ‌کش‌های سیستمیک، مثل فوزتیل آلومنیوم تا اندازه ای در جلوگیری از پیدایش بیماری و کنترل آن در درختان بیمار موثر است.

توضیح اینکه این قارچ کش‌ها خاصیت پیشگیری ندارند یعنی در زمان حضور عامل بیماری بر آن اثر کرده، آن را از بین می‌برند. برای این منظور می‌توان حدود 120 گرم گرانول 15% فوزتیل آلومنیوم را به شعاع 1.5 متر پیرامون تنه‌ی هر درخت پاشید و با بیل خاک را شخم زد تا گرانول سم به زیر خاک منتقل شود و سپس درختان تیمار شده را آبیاری کرد. تیمار درختان با آلیت باید 4 دفعه در سال، 3 دفعه در بهار به فاصله‌ی یک ماه و دفعه‌ی چهارم در پاییز تکرار شود.
6 – تراشیدن قسمت‌های پوسیده و عفونی تنه، طوقه و ریشه‌ها و انهدام بقایای تراشیده شده و اندودن محل ها ی تراشیده شده با مایعی غلیظ محتوی پودر وتابل 80% آلیت، پودر تالک و آب ،جلوگیری از آب گرفتگی و خیس شدن قسمت‌های عفونی شده، توسعه‌ی بیماری را در درختان بیمار کاهش داده، مرگ آنها را به تاخیرمی اندازد.

جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره احداث باغ مدرن با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید:

021-88222004-5

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *