کوددهی

مواد مغذی بسیاری برای رشد درخت مورد نیاز است، اما بیشتر آنها در خاک به مقدار کافی برای تأمین نیاز درختان میوه موجود هستند. در مواردی که خاک‌ها حاصلخیز نیستند، اضافه کردن کمپوست یا کود می‌تواند از کمبود مواد مغذی جلوگیری کند. با این وجود، کمبود حاصلخیزی دلیل اصلی عدم میوه‌دهی و یا رشد ضعیف درخت نیست. درختانی که سالم نیستند، مورد حمله حشرات و بیماری قرار گرفته‌اند یا اخیراً هرس نشده‌اند، احتمالاً از کوددهی مناسبی ندارند. اگر نسبت به کاربرد کود مطمئن نیستید، آزمایش خاک اطلاعاتی را در مورد کمبود مواد مغذی ارائه می‌دهد. 

هنگام استفاده از کودهای شیمیایی، دستان خود را با دستکش‌های لاتکس، نیتریل یا نئوپرن محافظت کنید. برای ایمنی، کودهای مورد نیاز را در ظروف اصلی خود ذخیره کرده و از قرار دادن نزدیک شعله‌ یا بنزین خودداری کنید. کودها نباید با غذا یا نوشیدنی ذخیره شوند.

بهار بهترین زمان برای کوددهی درختان میوه است که درخت به سرعت در حال رشد است. کودهای زیادی برای درختان میوه در دسترس هستند، اما میزان کود متفاوت خواهد بود. هنگام استفاده از کودهای تجاری، دستورالعمل‌های موجود در برچسب بسته‌بندی را دنبال کنید. بیشتر محصولات حاوی ترکیبی از عناصر مختلف، معمولاً ازت، فسفر و پتاسیم با ریز مغذی‌های اضافی هستند.

کودهای حاوی نیتروژن باید بصورت محافظه‌کارانه مورد استفاده قرار گیرند زیرا نیتروژن می‌تواند باعث رشد علفی و افزایش حساسیت به بیماری درختان میوه شود. کود نیتروژن باید قبل از نیمه خرداد استفاده شود تا درخت برای سرمای زمستان آماده شود. هر نوع کود حاوی مقدار مختلفی ازت است، بنابراین میزان کود مورد نیاز به میزان نیتروژن آن بستگی دارد. مقدار کود اضافه شده نیز با توجه به سن و اندازه درختان متفاوت خواهد بود. میزان توصیه شده در چند سال اول پس از کاشت 14 گرم ازت به ازای هر درخت است. کودهایی که حاوی 10٪ نیتروژن (10-10-10) هستند به میزان 142 گرم به ازای هر درخت باید استفاده شوند تا 14 گرم ازت تامین شود. برای درختان بالغ نیمه پاکوتاه، 85 گرم ازت در دایره‌ای به قطر حدودا 1 متری در اطراف پایه درخت بکار ببرید. کود حاوی 10٪ ازت (10-10-10) را می توان به میزان 850 گرم به ازای هر درخت برای دریافت 85 گرم ازت استفاده کرد. همین میزان ازت می تواند در مورد درخت هلو نیز اعمال شود. میزان 283.5 گرم از کود 10-10-10 برای درختان سیب پاکوتاه استفاده نمایید. ممکن است متوجه شوید که درختان هر ساله بدون کود به همان اندازه رشد می‌کنند. گیلاس و گلابی بسیار پررشد هستند و باید به دقت کوددهی شوند یا اصلا کوددهی نشوند.

در باغ‌هایی که کمبود پتاسیم و منیزیم وجود دارد. می‌توان با استفاده از کود سولفات منیزیم پتاسیم یک بار در سال به میزان حدودا 450 گرم به ازای هر درخت برای نهال جوان و درختان پاکوتاه، این کمبود را برطرف کرد. حداکثر 1 کیلوگرم برای هر درخت نیمه پاکوتاه کاملا رشدیافته و 1 تا 1.5 کیلوگرم برای درختان استاندارد بالغ می‌توان استفاده کرد. برای جلوگیری از بیشبود پتاسیم، کود 10-10-10 را نباید همراه با کود سولفات پتاسیم منیزیم استفاده نمود. کمپوست و کودهای دامی معمولا سرشار از پتاسیم هستند.

کمبود بور را می‌توان با استفاده از کود بوراکس در خاک هر سه سال یک بار برطرف نمود اما باید به طور صحیح از آن استفاده شود تا از اضافه شدن بیش از حد بور که باعث آسیب دیدن درختان می شود جلوگیری گردد. همیشه هنگام استفاده از کودهای حاوی بور ، از دستکش استفاده کنید. بوراکس را می توان به میزان 14 گرم به ازای هر درخت جوان یا پاکوتاه سیب استفاده کرد. حدود 28.5 گرم برای درختان نیمه پاکوتاه و حدود 99.5 گرم برای درختان بالغ استاندارد استفاده نمایید. این مقادیر برای کود بوراکسی است که حاوی 11 درصد بور می‌باشد. این میزان برای بوراکس حاوی 15٪ بور به یک سوم و نصف برای بوراکس حاوی 20٪ بور کاهش می‌یابد. میوه‌های هسته‌دار نسبت به بور اضافی حساس هستند که می‌توانید از نصف میزان پیشنهادی برای سیب استفاده کنید. هرگز بیش از حد توصیه شده استفاده نکنید زیرا بور بیش از حد برای درخت مضر است.
کمپوست و کودهای دامی از نظر مواد مغذی متغیر هستند، اما می توانند منبع کندرهاکننده ازت و سایر عناصر غذایی باشند. میزان کاربرد به دلیل تنوع آن‌ها مشخص نیست، اما کاربرد بیش از حد نرمال می تواند رشد درختان را کاهش دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *