درخت پاکوتاه

درختان میوه از لحاظ اندازه پس از رشد کامل متفاوت هستند. درختان سیب، گلابی و گیلاس از اندازه‌های بزرگ استاندارد تا انواع پاکوتاه که از بوته‌ خیلی بزرگتر نیستند، متغیر می‌باشند. از آنجایی که درختان میوه پاکوتاه حتی در صورت رشد کامل، کوتاه باقی می‌مانند،  گزینه‌ای برای  احداث باغ‌های متراکم هستند. انواع پایه‌های پاکوتاه برای بیشتر انواع سیب و گیلاس وجود دارند، اما برای گلابی پایه‌های پاکوتاه زیادی وجود ندارد. پایه‌های پاکوتاه هنوز برای هلو، آلو یا زردآلو وجود ندارد.

صفت پاکوتاهی مربوط به رقم‌ نیست بلکه مربوط به پایه‌ای است که روی آن پیوند زده می‌شود . این بدان معناست که بسته به نوع پایه، ارقام مورد نظر را می‌توان به صورت پاکوتاه یا بلند پرورش داد.
درختان میوه به جای اینکه از بذر رشد کنند، روی پایه‌ پیوند می‌شوند. دلیل این امر آن است که وقتی از بذر بوجود می‌آیند، “شبیه اصل” نیستند. بذرهای حاصل از رقم مکینتاش به یک درخت مکینتاش دیگر تبدیل نمی‌شوند، بلکه ژنوتیپ دیگری تولید خواهند بود. این در مورد بذر درختان میوه دیگر نیز صادق است. برای تکثیر رقم خاصی از یک درخت، باید از قلمه یا جوانه‌های همان رقم برای تکثیر استفاده نمود. گونه مکینتاش بیش از 200 سال پیش، از درختی که از یک بذر به طور تصادفی رشد کرده است نشأت گرفته است. از آن زمان، تمام درختان مکینتاش دیگر از آن درخت اصلی گرفته شده‌اند.
پایه به عنوان سیستم ریشه درخت عمل می کند. قبل از پیوند، پایه به صورت درخت کامل با سیستم ریشه‌ و ساقه خودش رشد می‌کند. پیوند جوانه معمولاً در تابستان انجام می‌شود که جوانه‌های برگ روی شاخه‌های جدید را می توان از ساقه جدا کرد و در زیر پوست درخت پایه قرار داد. جوانه پیوند شده طی چند هفته به پایه می‌پیوندد. پس از بهبودی محل پیوند، پایه درست از بالای جوانه هرس می‌شود. بهار بعد، جوانه پیوندی جوانه زده و به یک شاخه جدید تبدیل می‌شود که سرانجام به قسمت بارور درخت تبدیل می شود.

انواع مختلفی پایه‌های سیب و گیلاس وجود دارد که میزان پاکوتاهی مختلفی را در درخت پیوندی برمی‌انگیزند. برخی از آنها بسیار پاکوتاه هستند در حالی که، برخی از آنها نیمه پاکوتاه هستند.
علاوه بر اندازه درخت، پایه درخت بر سن شروع میوه‌دهی نیز تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، درختان میوه پاکوتاه دو تا سه سال پس از کاشت شروع به باردهی می‌کنند. درختان سیب و بیشتر درختان گلابی نیمه پاکوتاه چهار تا پنج سال پس از کاشت شروع به میوه‎‌دهی می‌کنند. درختان سیب استاندارد هفت تا ده سال زمان می‌برد تا به سن بلوغ برسند. صرف نظر از پایه، درختان هلو، آلو و گیلاس در سن سه تا چهار سالگی شروع به باردهی می کنند.
سیب و گلابی پاکوتاه و ریشه‌های ضعیفی دارند و پس از رسیدن میوه خم می‌شوند. آنها باید به طور عمودی با چوب یا قلاب نگه داشته شوند تا ریشه ها شکسته نشود و درخت به صورت قائم بماند. درختان نیمه پاکوتاه نیازی به قیم ندارند.

جهت مشاوره احداث باغ مدرن با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید:

02188222004-5

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *